Dette er egentlig en my versjon av Microserfs. Denne gangen bruker forfatteren et spillfirma som bakteppe for en gruppe av dysfunksjonelle nerder. For eksempel John Doe som egentlig er døpt "crow well mountain juniper". Han har vokst opp med sin mor i et lesbisk kollektiv og har ikke hatt kontakt med omverdenen før han ble tolv. Etter dette har han byttet navn og har som hovedmål å være så normal og gjennomsnittlig som mulig.
Gruppen i JPod er nesten ferdig med å utvikle et dataspill om skateboarding. Etter at de får beskjed fra firmaets ledelse om at de må ha med en søt skilpaddefigur begynner problemene...
Forfatteren bringer etterhvert inn en skare av merkelige personer. For eksempel Kam. Kinesisk menneskesmugler med glødende interesse for selskapsdans. Og etterhvert dukker forfatteren selv opp som en særdeles lite sympatisk bifigur.
Boken er tykk, men mange sider er fyllt med stoff som ikke er beregnet på å leses. For eksempel 16 sider med primtall. Gruppen liker nemlig å gi hverandre små oppgaver. I listen av 8363 primtall er det nemlig ett ikke-primtall. Eller tyve sider med tilfeldige tall hvor en null er erstattet med en stor O.....
Som i Microserfs skriver Coupland veldig morsomt. Og som i Microserfs tar han litt vel mye av på slutten....
Kan kjøpes på play.com.
Amazon sier:
Already dubbed Microserfs 2.0 by some pundits--a winking allusion to Douglas Coupland's previous novel Microserfs, which similarly chronicled pop-culture-damaged twentysomething misfits flailing, foundering, and occasionally succeeding in the high-tech sector--JPod is, like all of Coupland's novels, a byproduct of its era and yet strangely detached from it. Only this time with a bold and very crafty narrative device: Douglas Coupland, novelist, is a character in Douglas Coupland's novel. Which, when you think about it, makes sense since the type of people Coupland depicts are precisely the type of people who consume Coupland novels. As the once-great comedian Dennis Miller might holler, "Stop him before he sub-references again!" Readers familiar with Coupland's oeuvre know what to expect with the characterizations here. They also know that Coupland on a roll is both savagely observant and laugh-out-loud funny: "Bree was showing someone photos of her recent holiday visiting Korean animation sweathshops. She was bummed because she couldn't get into North Korea: too much legal juju. [She said] 'I just wanted to know what it's like to be in a society with no technology except for three dial telephones and a TV camera they won from Fidel Castro in a game of rock paper scissors.'" Much of the book is like that, built on granular and meandering exchanges between characters about . . . stuff. While JPod's flow is hobbled by some preposterous twists and character traits and by random words, phrases, and numbers splattered gratuitously across successive pages in oversized typeface, it's hard to imagine Coupland fans walking away disappointed. --Kim Hughes
Termingkast 4
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment