DFW er den mest gledelige oppdagelse jeg har gjort på lenge. Han er den nålevende forfatter som jeg kjenner som best kombinerer humor med intelligens. Denne essaysamlingen spenner over et stort spekter. To eksempler:
"Big Red Son" er en reportasje fra Adult Video News Awards som altså er pornobransjens Oscar-utdeling. Her minner han litt om Hunter Thompson, men tar den (heldigvis) ikke så langt ut. Jeg har faktisk funnet dette essayet på nettet, så de som vil ha en forsmak på DFW kan se her.
NB: selv ikke den mest ihuga feminist vil betrakte dette som porno (tror jeg).
"Authority and American Usage" er en anmeldelse av siste utgave av "A Dictionary of Modern American Usage". Han går grundig til verks og analyserer forskjellen mellom de som mener at språket skal være statisk og de som mener at språket mest mulig skal tilpasses slik folk faktisk snakker. Dette virker kanskje ikke så veldig spennende, men hvis man har et fnugg av interesse for språk så er dette meget interessant stoff.
DFW skriver langt og med masse detaljer. Så mye detaljer at han ofte velger å bruke fotnoter. I det siste essayet jeg nevnte så tror jeg at det faktisk er mere tekst i fotnotene enn i selve artikkelen.
Kan kjøpes på amazon.
Publishers Weekly sier:
"Novelist Wallace (Infinite Jest) might just be the smartest essayist writing today. His topics are various—this new collection treats porn, sports autobiographies and the vagaries of English usage, among others—his perspective always slightly askew and his observations on point. Wallace is also frustrating to read. This arises from a few habits that have elevated him to the level of both cause célèbre and enfant terrible in the world of letters. For one thing, he uses abbrs. w/r/t just about everything without warning or, most of the time, context. For another, he inserts long footnotes and parenthetical asides that by all rights should be part of the main texts (N.B.: These usually occur in the middle of phrases, so that the reader cannot recall the context by the time the parentheses are wrapped up) but never are. These tricks are adequately postmodern (a term Wallace is intelligent enough to question) to prove his cleverness. But a writer this gifted doesn't need such cleverness. Wallace's words and ideas, as well as a wonderful sense of observation that makes even the most shopworn themes seem fresh, should suffice."
Copyright © Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved.
Terningkast 6
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment