Sunday, October 12, 2008

FAGBOK: "Pro Apache Log4j" av Samudra Gupta

Log4j er en de facto standard for logging i Java-programmer. Man kan legge inn masse logging når koden skrives. Så kan man styre hvor mye av loggingen som skal utføres når applikasjonen kjører. Dette gjøres via konfigurasjonsfiler og kan endres uten å endre applikasjonen. Så i test kan man ha masse logging, men når applikasjonen settes i drift vil man nok bare logge feil og uventede hendelser. Og dersom rare feil begynner å oppstå så kan man skru på logging i de relevante moduler.

Og det er mer: man kan logge til filer, sende loggmeldinger per mail, via telnet, via sockets og meldingskøer. Og loggmeldinger kan formatteres på mengder av måter. Og de kan filtreres hvis man vil styre dem enda mere detaljert.
Og hvis man stadig ikke er helt fornøyd så kan man skrive sine egne komponenter for logging.

Da jeg kom i et prosjekt som brukte Log4j så hadde jeg lyst til å forstå dette ordentlig. Og da kjøpte jeg altså denne boken.

Og boken er bra. Forfatteren kjenner tydeligvis Log4j i stor detalj og graver seg ned til de minste detaljer. Han skriver godt og med stor entusiasme. Selv om han kanskje sliter litt med å få nok stoff til en hel bok om emnet....

Etter å ha lest boken kjapt gjennom så føler jeg at jeg forstår Log4j rimelig godt. Og boken er en fin oppslagsbok som jeg kan gripe til den dagen jeg trenger det.

Kan kjøpes på amazon.

Amazon sier:
In development scenarios where things can't be run in a debugger, or when you run the risk of masking the problem, logs are the greatest source of information about running a program. Pro Apache Log4j, Second Edition provides best practices guidelines and comprehensive coverage of the most recent release.

Step by step, the book explains core concepts, from basic to advanced. Code samples are in Java and include guidelines for different application-specific needs. You'll also learn how to extend the API to write custom components and best practices for using the feature-rich log4j API. This book concludes with enterprise Java applications using log4j with JSP and J2EE.



Terningkast 5

No comments: